Cultuurweek groepen 1/2 en 3

 

De afgelopen 2 weken zijn in de groepen 1/2 en 3 diverse culturele activiteiten voorbij gekomen. De kinderen hebben de volgende activiteiten ondernomen:

Ik zoek, ik vind

van Kayla Awdi en Yvonne Blaauw

 

Na een ontmoeting met een echte archeoloog weten Kayla en Yvonne het zeker: zij worden later archeoloog! Een archeoloog kan jaren op zoek zijn naar dinosaurusbotten, vazen van vijfhonderd jaar oud of een gouden ketting. Schatten die veel waard zijn! Maar soms vinden ze ook jarenlang alleen maar oude spijkers en afval. Wat een spannend beroep! Archeoloog Jurriën vond allemaal mooie spullen op en in een oude vuilnisbelt. Is dat niet vies? Kun je ook mooie spullen in prullenbakken vinden?

Het educatieve project ‘Ik zoek, ik vind’, van Kayla Awdi en Yvonne Blaauw begint met een les vuilnisbakarcheologie. Kayla en Yvonne kijken met de leerlingen naar wat waardevol is. Wat zou je weg gooien? Kan iets wat een ander weggooit voor jou ook een schat zijn? Na de les gaat het project verder in de klas. Van archeoloog Jurrien mag de klas een kist met gereedschap lenen, zodat ze op onderzoek uit kunnen! Zo puzzelen de leerlingen o.a. hun eigen pasta-saurus, maken grottekeningen en gaan schatten graven in de zandbak. Aan het einde van het educatieve programma (met de keuze uit zes lessen) is er de mogelijkheid het programma af te sluiten met een presentatie van de  bijzondere vondsten van alle toekomstige archeologen.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

van Mirjam Offringa

 

We kennen allemaal wel het spelletje Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet dat we vroeger vaak uit verveling speelden, maar ons ondertussen op scherp zette. In deze workshop gaat dit spel verder. Het kunstwerk de Victory Boogie Woogie wordt als voorbeeld gebruikt. Dit bekende en omstreden werk van Piet Mondriaan is voor dit project met Lego nagemaakt. De workshop bestaat uit twee delen. Beide delen beginnen met dit kunstwerk in Lego. 

Workshop, deel 1 door Mirjam Offringa

Na een flinke dosis inspiratie, wordt de leerlingen gevraagd met Lego (in de kleuren van de Stijl, net als bij de Victory Boogie Woogie) een eigen ontwerp te maken. Dit ontwerp wordt ‘binnen hun eigen kader’ (een passe-partout, met daarop de naam van de leerling) op de grond neergelegd, zoals een fotograaf ook zijn kader moet kiezen. Wanneer een leerling vindt dat zijn of haar kunstwerk klaar is, mag de leerling zijn/haar eigen foto maken, met een echte fotocamera.

Workshop, deel 2 door de leerkracht

In het tweede deel van de workshop worden de resultaten bekeken. Daarvoor heeft Mirjam de foto’s verwerkt in een PowerPointpresentatie. Bij de foto’s heeft ze teksten geschreven, zodat de Power Pointpresentatie als een prettig leesbaar kinderboek kan worden ervaren. De PowerPointpresentatie eindigt met een tekenopdracht. Deze opdracht haakt in op de vormen van Lego. Op die manier worden de vormen meer bewust ervaren. 

Stop!licht!

door Plots! theaterprojecten

 

Stop!licht! is een voorstelling voor de leerlingen van groep 1, 2 en 3 van het basisonderwijs. Deze leerlingen worden door hun ouders(verzorgers) naar school gebracht, maar juist in deze leeftijd leren ze fietsen en zullen ze steeds vaker (samen met hun ouders) deelnemen aan het drukke verkeer. Op deze leeftijd is het belangrijk dat ze gaan leren dat er in het verkeer regels en afspraken zijn, net zoals in de klas en thuis. Spelenderwijs leren ze de regels en afspraken rondom het verkeerslicht middels deze energieke en leerzame voorstelling. 

 

Contact: 

 

Openbare basisschool 't Spectrum

Hereweg 1d, 9321 CL, Peize

Postbus 5, 9320 AA, Peize

T 050 5033612

Copyright @ All Rights Reserved